Een Dashboard Minima biedt gemeenten een uniek inzicht in hun minimapopulatie en regelingenaanbod, waardoor ze beleid effectiever kunnen richten, middelen optimaal kunnen inzetten en het bereik van minimaregelingen kunnen vergroten.
Introductie Dashboard Minima
Gemeenten spelen een cruciale rol bij het bieden van ondersteuning en het implementeren van effectief armoedebeleid. Echter, het in kaart brengen van armoede is complex. Traditionele methoden bieden vaak een onvolledig of verouderd beeld. Het is essentieel om te weten wie de doelgroep is, welke voorzieningen ze gebruiken, en waar de overlap zit. Zonder accurate data is het moeilijk om beleid effectief te richten en middelen optimaal in te zetten. Een Armoede Monitor of - als online versie - het Dashboard Minima biedt uitkomst. Met dit dashboard kunt u eenvoudig zelfstandig analyses uitvoeren op de doelgroep.

Datagedreven beleid
Een Dashboard Minima is een innovatieve oplossing die gemeenten helpt om armoede in kaart te brengen en geeft een uniek inzicht in uw doelgroep. Het is een datagedreven monitor waarbij gegevens uit diverse bronnen gekoppeld worden en geanalyseerd, waardoor een compleet beeld ontstaat van de armoedesituatie binnen uw gemeente. Een Dashboard Minima maakt gebruik van een unieke combinatie van data uit gemeentelijke bestanden (Participatiewet, bijstand, minimaregelingen, Wmo, Jeugdwet, Vroegsignalering, etc.) en externe instanties (Sociale Verzekeringsbank, Schuldhulpverlening, Jeugdfonds Sport & Cultuur, etc.). Daarnaast weten we dat de gemeente niet alle minima in beeld heeft. Daarom stellen we een schatting van de minimadoelgroep op, de Armoede Index. Ook deze wordt toegevoegd aan het dashboard om het de gemeente zo inzichtelijk mogelijk te maken wat de gehele doelgroep is.
Verloop van het onderzoek
We starten onze onderzoeken altijd met een startbijeenkomst met de opdrachtgever. Voor deze startbijeenkomst nodigen we een aantal sleutelfunctionarissen uit, zoals de beleidsadviseurs werk en inkomen, de privacyfunctionaris en eventueel een applicatiebeheerder. Tijdens deze bijeenkomst komen de inhoudelijke en procesmatige aspecten van het onderzoek aan de orde. We spreken de beleidsregels van de gemeente door, de uit te voeren werkzaamheden en de planning. Vervolgens gaan we aan de slag om de benodigde bestanden te verzamelen.
Zodra de bestanden binnen zijn worden deze aan elkaar gekoppeld. Dit is mogelijk door het pseudonimiseren van persoonsgegevens met de Cryptor, de pseudonimiseer tool van KWIZ. Op die manier hebben we nooit toegang tot de onversleutelde persoonsgegevens, maar kunnen we uitsplitsingen maken naar huishoudtype, wijk of kern en stapelingen in het gebruik of niet-gebruik van de voorzieningen. Ook geven we inzicht in de relatie tussen armoede en overige thema’s binnen het gemeentelijke sociale domein.

Het product
Vervolgens wordt het Dashboard Minima gemaakt in Power BI. Hierin wordt het aantal minimahuishoudens weergegeven met hun kenmerken, zoals huishoudtype, inkomen en woonwijk. Hetzelfde geven we weer voor kinderen die in minimahuishoudens wonen. Ook krijgt de gemeente toegang tot de benchmark met het landelijk gemiddelde op basis van onderzoeken die we in gemeenten in Nederland hebben uitgevoerd. De dashboards worden opgeleverd met een bijbehorend duidingsrapport die de belangrijkste resultaten weergeeft.
Een Dashboard Minima is een krachtige tool voor een effectief en datagedreven beleid. Dit kan eenmalig, of u kunt kiezen voor een halfjaarlijkse of jaarlijkse monitoring om continu inzicht te houden. Benieuwd hoe een Dashboard Minima uw gemeente kan helpen? Neem contact op met onze accountmanager voor een vrijblijvend gesprek.
E-mail: janwillem.blaauw@kwiz.nl
Telefoon: 06-25324087
Website: www.kwiz.nl