Asset 1
Contact

Armoedebeleid evalueren: inzicht dat verder gaat dan cijfers

Home » Armoedebeleid evalueren: inzicht dat verder gaat dan cijfers

Gemeenten staan voor de uitdaging om armoede en financiële stress effectief aan te pakken. Een stevige beleidsevaluatie helpt daarbij: niet alleen door te kijken naar wat er gebeurt, maar vooral waarom het gebeurt en waar het beter kan. KWIZ ondersteunt gemeenten bij het volledig en integraal evalueren van armoedebeleid en minimaregelingen.

Beleidskader: scherp zicht op doelen en samenhang

We brengen eerst het beleidsfundament in kaart. Dat begint bij de wettelijke taken en de visie op armoede, maar ook bij de vraag of doelstellingen echt SMART zijn geformuleerd en goed ingebed in de Planning & Control-cyclus. Daarnaast kijken we naar de betrokkenheid van de gemeenteraad en de vraag in hoeverre het beleid preventief werkt.

Armoede houdt nooit op bij één domein. Daarom beoordelen we de samenhang met de Wmo, Jeugdwet, schuldhulpverlening, onderwijs, welzijn, volksgezondheid, huisvesting, financiën, demografie, economie en de arbeidsmarkt.

Behoeftepeiling: wat hebben minima écht nodig?

Een beleidsevaluatie is pas waardevol als je weet hoe het gaat met inwoners zelf. Daarom onderzoeken we:

  • de behoefte van minima;
  • hun kennis en gebruik van bestaande regelingen;
  • de redenen voor niet-gebruik (financiële schaamte, complexiteit, onbekendheid);
  • de effectiviteit van verschillende communicatiekanalen.

Ook meten we de effecten van regelingen, of regelingen aansluiten bij de daadwerkelijke behoefte, én hoe inwoners de kwaliteit van de regelingen, het proces en de informatievoorziening beoordelen. We kijken bovendien naar de mate van participatie van inwoners in de samenleving.

Ketenpartners: samenwerking bepaalt het resultaat

Een sterke aanpak vraagt om een stevige keten. Daarom analyseren we:

  • het bereik van doelgroepen en wie de missende minima zijn;
  • de samenhang tussen instrumenten en activiteiten van partners;
  • de kwaliteit van communicatie met doelgroepen;
  • hoe organisaties en gemeente samenwerken;
  • de zichtbare effecten en resultaten van die samenwerking.

We spreken uitvoerders, maatschappelijke partners en inwoners om een compleet beeld te krijgen.

Uitvoering: doen we de goede dingen en doen we ze goed?

We onderzoeken de uitvoeringspraktijk op:

  • regievoering, monitoring en registraties;
  • de kwaliteit en duidelijkheid van procedures;
  • kennis van de doelgroep onder professionals;
  • het daadwerkelijke bereik van minimaregelingen;
  • de samenhang van instrumenten en activiteiten;
  • de effectiviteit van de communicatie met doelgroepen;
  • aandacht voor speciale doelgroepen en inwoners die buiten beeld blijven;
  • de praktijk van samenwerking tussen organisaties.

Synthese: helder antwoord op drie hoofdvragen

Alle bevindingen brengen we samen in een duidelijke conclusie over:

  • Doeltreffendheid – Worden de beleidsdoelen bereikt?
  • Doelmatigheid – Worden middelen effectief en efficiënt ingezet?
  • Toekomstbestendigheid – Is het beleid wendbaar en passend bij demografische en maatschappelijke ontwikkelingen?

Waarom KWIZ?

Met onze jarenlange ervaring in armoede, schulden, sociale participatie en brede domeinsamenwerking weten we hoe we data, praktijkverhalen en beleid moeten verbinden. Het resultaat: een evaluatie die niet blijft steken in theorie, maar gemeenten concrete handvatten geeft voor verbetering zowel op beleid, uitvoering als samenwerking.

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. 

E-mail: janwillem.blaauw@kwiz.nl
Telefoon: 06-25324087
Website: www.kwiz.nl

    Aanmelden voor de nieuwsbrief?

    Blijf op de hoogte omtrent de laatste ontwikkelingen en diensten van KWIZ

    crossarrow-right