Waarom minimaregelingen aan huishoudens koppelen lastiger is dan je denkt
Minimabeleid speelt een cruciale rol in het ondersteunen van huishoudens met een laag inkomen. Denk bijvoorbeeld aan de alleenstaande vader die in de bijstand zit en schuldhulp krijgt, of het gezin dat moeite heeft om het lidmaatschap van de voetbalclub voor de jongste te betalen. Deze regelingen zijn essentieel voor hun dagelijks leven, maar het koppelen van deze regelingen aan huishoudens blijkt in de praktijk complexer dan verwacht.
Individuele
toekenning, maar wat met het huishouden?
Regelingen worden vaak toegekend aan individuen en niet direct aan een huishouden. Hierdoor ontstaat een belangrijke vraag: hoe krijg je een volledig overzicht van de regelingen die een huishouden gebruikt? En welke andere regelingen worden misschien al door hen benut? Het simpelweg kijken naar wie er op hetzelfde adres wonen lijkt soms een oplossing, maar schijn bedriegt.
Adres is
niet altijd de sleutel
In veel gevallen wonen alle leden van een huishouden op hetzelfde adres, wat logisch klinkt. Maar bij minimahuishoudens kan dit anders liggen. Zo zijn er bijvoorbeeld ouderen die een AIO-uitkering ontvangen en in een zorginstelling wonen, of een recent gescheiden moeder die tijdelijk met haar kind bij haar ouders intrekt. In deze situaties delen verschillende huishoudens hetzelfde adres, wat het lastig maakt om ze op de juiste manier in kaart te brengen.
Het gevolg: onjuiste indeling van huishoudens
Wanneer je huishoudens alleen op basis van hun adres indeelt, kunnen belangrijke groepen over het hoofd worden gezien. Dit leidt ertoe dat bepaalde huishoudens niet herkend worden als bijvoorbeeld een eenoudergezin of een paar zonder kinderen. Ze worden dan abusievelijk ingedeeld in de categorie “Overig”, terwijl het beleid juist op hen gericht zou moeten zijn.
Hoe KWIZ hierop inspeelt
Bij KWIZ begrijpen we de uitdagingen rond het identificeren van minimahuishoudens. Met meer dan 25 jaar ervaring en gebruik van AVG-verantwoorde gegevensuitwisseling kunnen wij adresgegevens verder analyseren en differentiëren. Hierdoor krijgen we een nauwkeuriger beeld van huishoudens die onder het minimabeleid vallen en kunnen we beter inzicht bieden in de regelingen die zij gebruiken.
We werken hard om gemeenten en instanties te ondersteunen met accurate gegevens, zodat zij de juiste mensen kunnen bereiken met hun hulp. Wij helpen niet alleen met het in kaart brengen van wie deze huishoudens zijn, maar ook met het inzichtelijk maken van hun specifieke behoeften.
Meer weten?
Wil je meer weten over hoe wij minimahuishoudens beter in beeld brengen en hoe jouw organisatie daarvan kan profiteren? Neem gerust contact op met Peter de Bruin, accountmanager (06-2877 5018 of peter.debruin@kwiz.nl). Samen zorgen we ervoor dat de regelingen daar terechtkomen waar ze het meest nodig zijn.
Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan
Wil je meer weten over onze advisering over datamanagement, datawarehouses, de inzet van data-analisten of het bouwen van rapportages of dashboards voor jouw organisatie?
Financiële analyses
Inzicht krijgen in de (toekomstige) kosten bij nieuwe ontwikkelingen van beleid en vraag naar voorzieningen.
Registratiesystemen
Wij bieden ondersteuning bij het inrichten van het registratiesysteem en het opleveren van managementinformatie voor juiste sturing en verantwoording
Business Intelligence
Business intelligence maakt het verwerken van ruwe gegevens gemakkelijker bij het verzamelen, verwerken en analyseren van grote hoeveelheden gegevens