Rekenkameronderzoek door KWIZ
Al sinds 1998 voert KWIZ onderzoek, evaluatie en beleidsadvies uit inzake een reeks van onderwerpen in het sociaal domein. We zijn expert op thema’s als armoede, schuldhulpverlening, participatie, Jeugdzorg, Wmo, welzijn en onderwijs. We evalueren beleid, prognosticeren het gebruik en de kostenontwikkeling van voorzieningen, verrichten klanttevredenheidsonderzoek en analyseren informatiesystemen ten behoeve van regievoering, managementinformatie en monitoring.
In deze nieuwsbrief gaan we in op het thema beleidsonderzoek aan de hand van een onderzoek dat we onlangs voor de rekenkamer Noordoostpolder hebben uitgevoerd. Bij beleidsonderzoek analyseren we hoe het beleid is geformuleerd, hoe de uitvoering is georganiseerd en op welke de resultaten zichtbaar worden gemaakt. Daarbij kijken we niet alleen naar doelen en effecten, maar ook naar de uitvoeringsprocessen en externe factoren die van invloed zijn op het succes of falen van beleid en/ of uitvoering. Ook kijken we naar opdrachtgeverschap: in hoeverre leidt de financiering van organisaties in het werkveld tot het realiseren van de doelstellingen van het gemeentelijk beleid.
Klantcasus: de Rekenkamer Noordoostpolder onderzoek armoedebeleid
De Rekenkamer Noordoostpolder heeft KWIZ gevraagd om het onderzoek naar de effectiviteit van het armoedebeleid uit te voeren. In het onderstaande is Henk van der Meulen aan het woord, lid van de Rekenkamer Noordoostpolder en begeleider van het onderzoek.
Waarom het onderzoek naar armoede?
De rekenkamer inventariseert jaarlijks bij de raadsfracties welke thema’s onderwerp kunnen zijn voor een rekenkameronderzoek. Uit de inventarisatie in 2023 bleek dat een groot deel van de raad meer zicht wilde krijgen op de doeltreffendheid en doelmatigheid van het armoedebeleid. Op basis daarvan zou de raad kunnen overzien of aanpassing van het beleid of bijstelling van de uitvoering nodig is.
Wat is er gebeurd?
De offerte van KWIZ kwam als beste uit de bus. Met het bureau is de rekenkamer om de tafel gaan zitten om het onderzoek uit te lijnen en af te bakenen. De grote lijn van de uitvoering van het onderzoek was als volgt:
- analyse van het bestaande beleid;
- verdieping van de analyse door interviews met de gemeente en ketelpartners;
- een enquête onder inwoners die gebruik maken van de armoederegelingen (onder andere over hun ervaringen);
- een aanvullende enquête onder alle inwoners onder andere over de bekendheid met de armoederegelingen;
- een aanvullend onderzoek naar een mogelijke armoedeval door de armoederegelingen (gaan inwoners met een uitkering en toelagen er financieel op achteruit wanneer zij een betaalde baan accepteren?);
- opstellen van het bevindingenrapport;
- opstellen van de conclusies en aanbevelingen;
- bespreken van het eindrapport met de raadscommissie Samenlevingszaken.
Wat is het resultaat?
Het resultaat is een grondige evaluatie van de doeltreffendheid en doelmatigheid van het armoedebeleid. De raad, het college en de directie zijn handvatten aangereikt voor aanpassing van het beleid en bijstelling van de uitvoering. In zijn bestuurlijke reactie was het college positief over het rapport. De raad was zeer content met het rapport. Na een positieve en breedvoerige bespreking in de commissie Samenlevingszaken heeft de gemeenteraad op 3 juni 2024 het algemene stemmen voor het rapport vastgesteld en de aanbevelingen overgenomen.
Hoe vond de rekenkamer de samenwerking met KWIZ?
De volgende punten willen wij markeren:
- KWIZ voegt daadwerkelijk onderzoekswaarde toe; het bureau heeft brede onderzoekservaring (op hoog niveau) en weet verschillende onderzoeksinstrumenten doelgericht in te zetten;
- door de brede ervaring in het gemeentelijke sociaal domein doorziet KWIZ snel de sterke en minder sterke kanten bij de gemeente. Ook beschikt het bureau over veel vergelijkingscijfers met andere gemeenten;
- met een rustige onderzoeksstijl schept het bureau vertrouwen naar medewerkers van de gemeente;
- regelmatig koppelde KWIZ de stand van zaken terug naar de rekenkamer. De rekenkamer kon daardoor goed ‘meegroeien’ met het onderzoek;
- wat in de offerte werd beloofd werd ook uitgevoerd. Wanneer de rekenkamer nadere onderbouwing of nader onderzoek vroeg werd dat zonder ‘gedoe’ uitgevoerd;
- twee keer vroeg de rekenkamer om een aanvullende opdracht. De prijs die Kwiz daarvoor in rekening bracht was zeer reëel.
Samenvattend is de rekenkamer van de gemeente Noordoostpolder zeer tevreden over de samenwerking met KWIZ.
Meer weten?
Neem dan contact op met Peter de Bruin via peter.debruin@kwiz.nl of op telefoonnummer 06-2877 5018. U kunt ook het contactformulier invullen op onze website en dan nemen we zo snel mogelijk contact op!
Vraag een vrijblijvend adviesgesprek aan
Wil je meer weten over onze mogelijkheden? Vul ons contactformulier in en we nemen contact met je op. Dat adviesgesprek is natuurlijk gratis.
Financiële analyses
Inzicht krijgen in de (toekomstige) kosten bij nieuwe ontwikkelingen van beleid en vraag naar voorzieningen.
Registratiesystemen
Wij bieden ondersteuning bij het inrichten van het registratiesysteem en het opleveren van managementinformatie voor juiste sturing en verantwoording
Business Intelligence
Business intelligence maakt het verwerken van ruwe gegevens gemakkelijker bij het verzamelen, verwerken en analyseren van grote hoeveelheden gegevens